Voer een zoekterm in

maandag 4 juli 2016

Lamp maken van een kalebas | deel 1




Tijdens onze vakantie in Turkije werd ik verliefd op de 'kabak lamba', ofwel de kalebaslamp. In dit artikel lees je hoe ik hem zelf maakte.

De kabak lamba is een gedroogde en uitgeholde kalebas, die dient als lampenkap. De schil is bewerkt met gaatjes in bepaalde patronen en vaak worden hier gekleurde glaskraaltjes in gestopt, waardoor de lamp 's avonds een bijzonder lichteffect geeft.


De kabak lamba's hangen in Turkije op resorts, in winkeltjes, in restaurants, op het strand en in bomen langst de boulevard. Ze zijn handgemaakt en in alle mogelijke kleuren en maten te koop bij souvenirwinkeltjes.


Ik wilde er jaren geleden ook al één hebben, maar was toen in de veronderstelling dat ze van aardewerk gemaakt waren en dat het te zwaar en kwetsbaar zou zijn om te vervoeren. Nu ik ontdekte dat dit niet het geval was, moest en zou ik er een paar (!) mee naar huis nemen.

Er zit veel handwerk in de lampen en ondanks flink afdingen waren ze nog best prijzig, waardoor ik toch bij elke winkel afhaakte. Ik kon ook niet helemaal een 'wow-patroon' vinden, dus uiteindelijk zei een slimme verkoopster, je kunt ook een gedroogde kalebas kopen en er zelf gaatjes in boren?

Dat vond mijn creatieve brein een geweldig idee en zo kwam ik thuis met 2 gedroogde kalebassen die ook zó al een prachtige accessoire waren.


Er zat al een opening in aan de onderkant, maar meestal worden ze zonder opening verkocht en moet je deze er zelf in snijden met een scherp mes of boren met een gatenzaag.

Eerst boorde ik met een 9 mm boor een gat voor het lampsnoer. Daarna ging ik aan de slag met hele fijne boortjes. 



Ik heb overtrekpapier gebruikt om het patroon van mijn witte IKEA vaas over te nemen. Je kunt ook een tekening van Internet afhalen printen, bijvoorbeeld een borduurpatroon.


Héél wat stoffige uren en een pijnlijke pols later, had ik alleen maar meer liefde voor de kalebaslamp. Wàt een werk zit er in en wat een voldoening geeft het als er gaandeweg iets moois ontstaat!

De binnenkant, waar nog best wat losse vellen zaten, heb ik schoongemaakt met een staalborsteltje op een frees, de buitenkant heb ik geschuurd en gespoten met witte primerspray en de mat witte lakspray 'Pure White' van mijn favoriete merk Montana, uit de serie Gold.

Montana Gold sprays dekken vaak in 1x en zijn een stuk goedkoper dan de sprays bij de bouwmarkt.


Is het geen beauty? Ik ben er ongelooflijk blij mee en erg trots op het eindresultaat! Een beetje van Turkije en een beetje van mij! :) Ik heb hem naast mijn bed gehangen, waar ik er volop van kan genieten.


Hoe vind je het resultaat? In deel 2 zal ik uitleggen hoe je er daadwerkelijk een lamp van maakt. Nu eerst verder met kalebas nummer 2...




3 opmerkingen :

  1. Wat is dat voor boortje wat je gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Ik heb inmiddels geen idee meer welk boortje er in de frais zat, een diamantboortje denk ik als ik de foto zie.

      Verwijderen
  2. Kann ook met en metaalboortje hoor.
    Mvg,

    BeantwoordenVerwijderen